T’agrada aquest logo?
Segurament heu fet alguna vegada aquesta pregunta a algú, o us l’han fet, o fins i tot us l’heu fet a vosaltres mateixos.
Anagrama. Logo. Logotip. Marca. “Membret”… no ens acabem de posar d’acord sobre què és, com dir-li, per a què serveix o què representa. I no és poca cosa: què és, com es diu i per a què serveix! No pretenc vaticinar ‘ex cathedra’, però l’experiència, l’intercanvi, l’observació i la reflexió em porten al que en podríem dir unes “conclusions provisionals” sobre el tema; se que això és un oxímoron, però avui dia no seria seriós donar per definitiva una definició de “marca”, el món canvia de pressa i sense complexes.
Així doncs, el que exposo són més aviat algunes idees que solen ser útils a l’hora d’abordar un procés de creació o transformació d’una marca gràfica, per això les vull compartir.
Abans que res només dir que quan parlem de “marca” estem parlant d’un concepte àmpli, el farem servir com a equivalent al que popularment se’n diu “l’imatge” d’una empresa.
Què és la marca?
És allò al que s’associa qualsevol cosa que es refereixi a nosaltres, i això no és només el logotip. Per exemple: el pare Noel (un senyor que reparetix regals per Nadal) és part de la marca de Coca-Cola. I la gestió telefònica d’una incidència ho és de la de Movistar.
Està format de coses tangibles i intangibles, i totes elles sintetitzen una idea a la ment de la gent: el posicionament. És doncs alquímia pura!
D’alguna manera, ha de dir en què som diferents de la competència, ens ha de distingir. Això se sol posar en mans dels dissenyadors a l’hora de fer el logotip, però és evident que un “dibuixet” no té aquest poder. Òbviament el logo ha de fer la seva contribució a la diferenciació i al posicionament, però no en podem dependre.
És una cosa que lluïm amb orgull i gust. Pot semblar banal, però els que seran els propietaris o tutors d’una marca s’hi han de sentir còmodes. Això vol dir que un dissenyador haurà de fer marques que no li agradin? És possible, molt sovint es queden pel camí propostes “millors”.
Què NO és el logo?
Un dibuix per decorar el paper de carta.
Un resum de tot el que som. Pot reforçar i fins i tot potenciar la idea que volem projectar, però no li podem demanar que l’expliqui. Com a molt li podem demanar que expliqui a què ens dediquem, però això no sempre juga a favor de la diferenciació.
Com en direm?
Hi ha un terme que pot incloure tot allò que ha d’incloure: marca. El concepte de marca inclou un grafisme, una tipografia, unes formes, uns colors, i fins i tot un estil en els dissenys, una manera de relacionar-se amb la gent (clients, proveïdors, competència), una cultura d’empresa, etc.
“Logotip” o “logo” es refereix només al que n’hem dit “dibuixet” i és la síntesi gràfica de la marca.
Què representa?
És un compromís amb nosaltres mateixos, amb el que fem i amb els col·lectius amb els que ens relacionem.
Canviar de marca o fer-hi canvis sense criteri, comunica feblesa conceptual, falta de rumb i poca fiabilitat. En canvi EVOLUCIONAR la marca comunica tot el contrari.
L’important no és que tothom “entengui” el logo, encara que aquesta és una demanda molt comuna. El que sí ha de tenir un logo és un relat, una explicació, encara que s’hagi d’explicar. I seria bo que el relat tingués alguna cosa a veure amb el posicionament de la marca en general. Tothom coneix el símbol de Nike, alguns saben que se li diu swoosh, però ben pocs ens sabran dir que representa “moviment i velocitat”. El que dèiem: és la síntesi gràfica d’un concepte coherent amb el posicionament que vol aconseguir la marca, però no és explícit en sí mateix, malgrat ser de una de les marques més universals.
Així doncs, la propera vegada que algú ens faci la pregunta de si ens agrada un logo, a banda de fer un anàlisi purament estètic i subjectiu (que també es pot fer), podem fer l’exercici de mirar de respondre aquestes preguntes:
Té lletres? Té unes formes i colors determinats? (hi ha casos en els que “lletres” i formes” són una mateixa cosa, com Coca-Cola)
Per sí sol, ens explica amb detall quí som i/o què fem?
Té una explicació que reforçi el posicionament de la marca?
Es pot associar al projecte d’empresa?
Ens fa sentir còmodes?
Contribueix a la diferenciació?
Són coses que s’han anat quedant en el cap. Baula dixit.